Reklam körlüğü, internet sitelerinde aynı alanlarda, aynı tip ve aynı boyutlarda bulunan reklamların isteyerek veya istemeyerek görmezden gelinmesi durumudur. Özellikle geri dönen yani sadık ziyaretçi kitlesine sahip internet sitelerinde reklam gösterim / reklam tıklama oranları (TO) benzerlik göstermektedir. Ortaya çıkan değer çok yüksek olabilmektedir ve bu beklenen bir durumdur. Bu yüzden siteler standartları dışına çıkarak reklamlar ile daha çok etkileşim sağlanmasını hedeflemektedir. Ancak göründüğü kadar kolay olmayan bu durum bazı durumlarda site ziyaretçileri için işkenceye dönüşebilmektedir.
Reklam Körlüğü Nasıl Çözülür?
Reklam körlüğü aslında çözümü çok kolay olan bir sorun değil çünkü büyük reklam firmaları (Google Adsense veya Google AdManager gibi) genellikle standart boyutlarda ve alışılmış bir biçimde reklam politikası izlemektedir. Bu durumda standartlardan çıkmak internet siteleri için daha büyük sorun teşkil etmektedir. Çünkü uygulamak istedikleri değişikliklerde kullanmak üzere reklam veren bulma sorunu ortaya çıkmaktadır. Örneğin outstream video reklamlarının ve interstitial reklamların çıkış noktası da aslında alışılagelmişin dışına çıkma çabasından kaynaklıdır. Peki çözümü nedir?
Çözüm yöntemlerinden en basiti native reklam modelleridir. Bu sayede sitenize aşina olan insanlar bile doğal görünümlü reklamları sitenizin bir parçası olarak görür ve bunları daha düşük oranlarda görmezden gelirler. Ancak geri dönen kullanıcı oranı yüksek olan sitelerde bu durum zaman içerisinde tam tersi yönde evrilmeye başlamaktadır. Yani ziyaretçiler bu reklam modellerine de alışarak görmezden gelmeye başlayacaklardır.
Bir diğer çözüm yöntemi sitenin sıcaklık haritasından yola çıkarak reklam alanlarını revize etmek ve daha çok ilgi gören alanlara reklam yerleştirmek olabilir. Bu yerleştirme büyük olasılıkla içeriğe daha yakın, içeriğin yoğunlaştığı bölgelere yakın reklam yerleşimi ile sonuçlanacaktır. Ancak diğer yöntemlerde olduğu gibi bu yöntemde de sadık kitle bir süre sonra tıklamaları azaltacak ve reklamları görmezden gelmeye başlayacaktır.
Bir başka yöntem ise aslında yazı içerisinde ufak ufakta olsa belirtildiği üzere alışılmışın dışına çıkma ve yeni reklam modelleri ile kullanıcıyı yakalamak ile olabilir. Bunlara örnek olarak yukarıda verdiğim outstream video reklamları, interstitial reklamlar gibi modeller ile expandable yani genişleyebilen reklam modelleri verilebilir. Hatta ve hatta tüm bu modellerin bir sentezlemesini kullanmak mantıklı olacaktır.
Denenebilecek başka yöntemler yok mu?
Böyle büyük bir sorun ortaya çıktığı için elbette bazı girişimciler bunu bir nevi! yapay zekaya bağlayarak otomatik hale getirdiler. Ezoic gibi firmalar siteniz üzerinde binlerce senaryo oluşturarak en başarılı reklam modelini çıkarmakta ve bunu dinamik olarak tespit edebilmektedir. Sitenizin en verimli reklam yerleşimi veya kullanıcıya göre değişebilen reklam yerleşimi ile birlikte %5 ila %25 arasında reklam gelirinde artış gözlenebilir.
Bildiğiniz veya şöyle yapılsa nasıl olur dediğiniz başka yöntemler varsa yorum bölümünden görüşlerinizi paylaşırsanız sevinirim.
ÖNEMLİ NOT: Bu yazı 2018 yılında yazılmıştır. Yazıda bahsedilen bir çok bilgi değişmiş olabilir, işlem yaparken bunu göz önünde bulundurmanız gerekir ve tüm sorumluluk size aittir.