SEO Nedir?

SEO nedir diye sormadan önce bence anlatılması gereken aslında ne olmadığıdır. Çünkü internette bu konuyla alakalı aramalar yaptığınızda karşınıza binlerce çöp içerik ve kısa yoldan köşeyi dönmeyi düşünen sözüm ona girişimci çıkmaktadır. Paranızı çarçur etmek istiyorsanız hemen 1 haftada 1. sıra garantisi veren kişiler ile anlaşıp çalışmaya başlayabilirsiniz. Eğer gerçekten yıllar boyunca zirvede yer almak istiyorsanız bu yazım size bir kılavuz olacaktır diye düşünüyorum.

SEO Ne Değildir?

Öncelikli olarak gerçekten bu konuya çok ciddi derecede değinmemiz gerekiyor. Çünkü “Benim yeğen bilgisayar kurdu, o halleder” bu cümleyi duyuyorsanız yüzde 90 ihtimalle paranızı çöpe atacaksınız. Evet bir miktar belki artış yakalayabilirsiniz ancak bu uzun soluklu olmayacaktır. Ya da “Ben bilgisayar mühendisliği okudum, bu benim uzmanlık alanım” böyle bir cümle duyuyorsanız da büyük ihtimalle yine harcayacağınız paralar çöpe gitti 🙂 Sektörde en çok karşılaşılan ve daha sonrasında gerçek bir uzman arayışına sevk eden en tehlikeli 2 cümle karşınızda bulunmaktadır. Maddeler ile bakacak olursak aşağıda yer alan hiç bir şey  SEO değildir.

  • Tıklanmayacak backlinler almak
  • Arama sonuçlarında çok fazla sayfa sayısı olması
  • Anahtar kelime yoğunluğunun fazla olması
  • SEO ile uğraşmaktansa sitene blog aç ve içerik gir
  • Artık o işler bitti, reklam ver gitsin
  • Spinner kullanarak siteye içerik ekleyelim
  • Rakiplerin önemi yok, biz kendi sitemize bakalım
  • Tasarım önemli değil, rastgele bir tema kur geç
  • Arama sonuçlarına göre içerik hazırlamak (Nedir, Nasıl Yapılır, Anlamı Nedir)
  • Search Console site bağlarız olur biter

Evet, yukarıda yer alan maddeler zaman zaman değer kazanıyor olabilir ancak benim size vermek istediğim asıl fikir kısa süreli SEO çalışması diye bir şeyin olmadığıdır. SEO bir süreçtir ve bu süreçte en önemli olan şey sitenizi arama motorlarının iyi tanımasının yanında son ziyaretçinin de sitenizden istediği bilgiyi alabiliyor olmasıdır. Sürekli gelişen algoritma aslında hep aynı temel mantığa dayanmaktadır, bu siteye gelen kullanıcı memnun kalır mı? Evet soru tam olarak budur ve cevap verilemesi gereken konuda budur, sistemi buna göre inşa etmezseniz zamanla son sayfalara doğru uzanan bir yolunuz olacak demektir.

SEO AMACI
SEO AMACI

Eğer elinizde bir elma varsa, bu elmadan meyve veren bir ağaç elde edebilirsiniz ama önce onu toprağa eklemeli, düzenli olarak sulamalı ve gelişimini takip etmelisiniz. İşte temel fikir budur, sizin siteniz bir elma ve siz bu elmadan bir ağacınız oluşsun ve size yıllarca elma versin istiyorsunuz. O halde o elmayı toprağa ekmek yerine neden suda bekleterek çürümesine neden oluyorsunuz? Elbette suda daha hızlı gelişecektir ancak size backlink satan kişiler o tohumları hiç bir zaman toprağa ekmeniz gerektiğini söylemeyecektir. Peki o halde ne yapmamız gerekir, gelin birlikte bakalım.

SEO Nedir?

SEO elmadır, SEO tohumdur, SEO gelecektir… Sitenizi bugünün şartlarına göre değil geleceğe göre oluşturmalısınız yani aslında sitenizi düzenli olarak beslemeli ve gelişimini takip etmelisiniz. Bu işlemi bireysel olarak yapabileceğiniz gibi Dijital Pazarlama Uzmanı vasıtasıyla da yapabilirsiniz. Her şeyden önce benimsemeniz gereken şey tüm bu çalışmaların kısa bir süreli değil, var olduğunuz sürece devam edecek çalışmalar olduğundan emin olmanızdır. Çünkü internet ve arama motorları her geçen saniye gelişmekte ve daha akıllı bir yapıya bürünmektedir, sizin onu kandırma süreniz şu an 1 ay sürüyorsa gelecekte bu, günlere, saatlere ve hatta dakikalara inecektir. Hatta bu konu ile ilgili olarak, gerçek zamanlı arama üzerinde algoritmalar oluşturulmuş ve geliştirilmektedir.

SEO Kriterleri

Arama motorlarının sıralama yapabilmek için kullandığı 200’den fazla kriter bulunmaktadır, bunları gruplar şeklinde incelemek gerekirse:

SEO Kriterleri

Domain Bazlı Kriterler

  • Domain yaşı: Botlar, ne kadar yaşlı domain olursa o kadar kararlı bir yapıda yayın hayatına devam ettiğini düşünür.
  • Anahtar kelime domain uyumu: Eskiden daha önem arz eden bu durum yinede anahtar kelime ile domain eşleşmesinde size bir öncelik tanımaktadır. Ayrıca aranan kelimenin baş kısımda olması daha önemlidir yani xxxxxhaberler.com yerine haberlerxxxxx.com şeklinde olursa “haberler” diye arandığında 2. domain önde çıkacaktır.
  • Domain tescil süresi: 1 yıllık domainlerin çoğu sene sonunda süre yenilemesi yapmamaktadır bu yüzden arama motorlarına uzun süreler sitenizin çalışacağını söylemeniz gerekir.
  • Whois gizliliği: Sitenizin kime ait olduğunun halka açık şekilde paylaşılması, gizli kapaklı iş yapmadığınızı ve yaptığınız işin arkasında olduğunuzu gösterir.
  • Domain geçmişi: Daha önce ne kadar el değiştirdiği veya kaç farklı ip üzerinden çalıştığı veya eski site ile bugünkü site formatları yine aynı şekilde mi devam ediyor bunlara bakılır.
  • Ülke uzantıları: Yerel arama sonuçları oluşturulurken o ülkeye ait uzantılar öncelik alır. Örneğin: com.tr, web.tr vb.
  • Yasaklı kelime içerme durumu: Domain içerisinde +7 yaşı olumsuz etkileyecek bir kelime geçmesi durumunda ilk sıralarda gelmesi engellenir.

Yazı Bazlı Kriterler

  • Anahtar kelimenin başlıkta yer alması: Title kodları arasında yazınızın anahtar kelimeyi içermesi hatta anahtar kelimenin domainde olduğu gibi ilk sırada gelmesi sıralamada size en büyük avantajı sağlayacak etkenler arasındadır.
  • Anahtar kelimenin metinde yer alması: Yine anahtar kelimeniz ile başlayan bir içeriğiniz varsa arama sonuçlarında artınız var demektir. Uygun şekilde anahtar kelimeyi metin içinde kullanmak gerekir.
  • Anahtar kelime yoğunluğu: Yukarıda belirtildiği üzere uygun şekilde anahtar kelimenin metin içerisinde kullanılması gerekir ancak çok fazla kullanmaktan kaçınılmalıdır. Toplam metne oranla %2-%3 arasında kullanılan anahtar kelime arama motoruna yazınız hakkında bilgiler verecektir.
  • Özgün içerik: Olmazsa olmaz en temel kriterdir. Kopyala-yapıştır metinler ve spinner yardımıyla oluşturulmuş ve anlam bütünlüğü bozulmuş yazılar düşük kaliteli içerik olarak geçmektedir.
  • Başlıklarda anahtar kelime kullanımı: H1, H2 gibi yazı içerisinde yer alan başlıklarda anahtar kelimenize yer vermeli olabildiğince başlığın ilk kelimesi olarak anahtar kelimenizi kullanmalısınız.
  • İçerik uzunluğu: Yazdığınız metin ne kadar uzunsa arama motorları bu içeriğe o kadar çok değer vermektedir ancak kullanıcıların bu metni okuyabileceğinden emin olmanız gerekir ki bu durumda bir sonraki maddeyi oluşturur.
  • Hemen çıkma oranı: Çok uzun ve sıkıcı metinler yazarsanız sayfanızı ziyaret eden kişiler büyük ihtimalle hemen çıkacaktır. Bu durumda botlar sitenizde yer alan bu yazının yeterli seviyede olmadığını düşünüp alt sıralara göndermeye devam edecektir.
  • Okunabilirlik: Uzun cümleler kurduğunuzda ziyaretçi konunun başını unutmaktadır ve anlam bütünlüğü etkilenmesebile son kullanıcı yazınızdan sıkılmaktadır. Bu yüzden paragraf uzunluğunuzu genel olarak 150 karakterden daha kısa tutmaya çalışmalısınız.
  • Eş anlamlı kelime kullanımı: Hem başlıkta hemde açıklama kısmında anahtar kelimenizin eş anlamlılarını kullanırsanız konunun ne üzerine olduğu daha net bir hal alacaktır.
  • İç ve dış link kullanımı: Arama motorları bir metinde hiç bir bağlantı yoksa herhangi bir araştırma yapılmadan bu içeriğin yazıldığını düşünmekte dolayısıyla çok kaliteli olmayan içerik olarak algılamaktadır. Vikipedi örneğinden yola çıkarak hem site içinde linklemeler yapmalı hemde kaynakça olarak nerelerden bilgi edinildiği belirtilmelidir. Dışa çıktığınız linklerin yer aldığı sitelerin kaliteli siteler olması çok önemlidir. Kırık linkler yazınıza zarar vermektedir.
  • Görsel uygunluk: İleride Görsel Seo adı altında bu konuya geniş bir şekilde değinmeyi planlıyorum ancak yazı içerisinde anahtar kelimenizi içeren ve içeriğiniz ile ilgili resimler kullanmanız gerekmektedir.
  • Kullanıcı etkileşimi sağlanması: Ziyaretçiler yazınızı sadece okuyup geçiyor mu yoksa belirli bir etkileşime geçiyor mu? Eğer geçmiyorsa yazınız ile ilgili bir video yükleyebilir, bir görsel şema kullanabilirsiniz. Bunların dışında üyelik sistemi, yorum yapabilme, içeriğiniz paylaşabilme gibi kullanıcıyı etkileşime geçirecek doneler bulundurmanız her zaman artıdır.
  • Sayfa yüklenme hızı: Ne kadar hızlı bir sayfanız varsa kullanıcıları o kadar hızlı bilgiye ulaştırabilirsiniz. O yüzden olabildiğince sorgu ve kod fazlalığında kaçınmalısınız. Lazy load vb işlemler ile sayfanızı hızlandırmalısınız.
  • URL yapısı ve uzunluğu: Çok uzun url yapılarından kaçınmanız gerekir ancak anahtar kelimenizin dahil olduğu bir url yapınızın olması gerekir.
  • Alt başlıkların metin sayısı: Alt başlıklardan sonra 300 kelimeden fazla kullanılmanız tavsiye edilmez. (Evet bu yazıda listeleme yaptığım için mecburen bu sayıyı fazlasıyla geçmiş oluyorum.)
  • Aramaya yönelik içerikler: Siteniz sadece arama sonuçlarına yönelik içerik üretiyorsa bu durum spam olarak algılanır. Bazen bilgi verici ama doğrudan arama sonuçları için hazırlanmamış sayfalarınızada yer vermeniz şiddetle tavsiye edilir.
  • Tekrar eden içerik: Sürekli olarak aynı konuyu tekrar eden içerikleriniz varsa bu durumu bir an önce değiştirmelisiniz. Örneğin 4 tane SEO Nedir diye içerik üretmektense 1 tane düzgün içerik üretmek daha mantıklıdır.

Tasarım Bazlı Kriterler

  • Kullanıcı deneyimi: Sitenize gelen kullanıcının sitenizi ne kadar rahat kullanabildiğine, içeriğe ulaşmak için zorlanıp zorlanmadığına çok ciddi şekilde bakılmaktadır. Above the fold yani ilk görünen kısımda içeriğin başlaması her zaman artıdır.
  • Kontrast oranı: Lighthouse verilerinden faydalanmaya başlandığından beri sitenizde yer alan linkler, yazılar veya tıklanabilir, okunabilir her türlü içeriğin anlaşılabilir olduğunu göstermektedir. Yani siyah arkaplan kullanıp siyah yazı rengiyle bir yazı yazarsanız, kullanıcılar bu yazıları göremez ve haliyle burada arama motorlarını kandırmaya yönelik bir şeyler olduğu algılanır.
  • Site hızı: Sayfanın açılış hızı hem arama sonuçlarını hemde Google Ads reklam sonuçlarını etkilemektedir. Bu yüzden aşağıdaki bir kaç maddeye ve gereksiz kod kullanımına göz atmanızda fayda var.
  • Sıkıştırılmış kaynaklar: Html, css ve js dosyalarınızı sıkıştırıp olabildiğince küçük hale getirirseniz sayfa yüklenme hızınız o kadar artacaktır. Böylece son kullanıcı içeriğinize daha hızlı ulaşacaktır.
  • Görsel sıkıştırma: Yine yukarıdaki maddeyle ilişkili olarak görebiliriz. Görsellerinizin kalitesi bozulmadan sıkıştırırsanız, daha hızlı bir deneyim sunabilirsiniz.
  • İçerik Kod oranı: Sayfanızda içeriğinizden fazla kod varsa bu durum sitenizin gereksiz bir çok css ve js kodlarını inline olarak kullandığının ve değerli envanterin yüklenmesinin zorlaştırıldığının göstergesidir.
  • Sayfa boyutu: Aslında hepsi birbiriyle ilgili gibi görünebilir ancak sitenizde kullandığınız css, js, metin, resim gibi unsurlar ile sayfanın o an yüklemeye çalıştığı mb cinsinden değerin olabildiğince düşük olması gerekir.
  • Kullanılmayan kodların kaldırılması: İlgili sayfada kullanılmayacak ve fazlalık yaratan css veya js kodları varsa bunların kaldırılması.
  • Elementlere benzersiz isim verilmesi: Butonların, formların veya linklerin benzersiz olduğunun gösterilmes. Ne işe yaradığının anlaşılması için benzersiz isimler ile tasarımsal olarak güçlendirilmesi.
  • Mobil versiyon kullanımı: Sitenize giren kullanıcıların büyük bir çoğunluğu mobil üzerinden geliyordur diye tahmin ediyorum bu yüzden onlara özel bir versiyon sunmanız gerekmektedir. Gereksiz kodlardan arındırılmış ve daha hızlı açılan mobil sayfalar her zaman bir adım öndedir.
  • Amp sayfaları: Daha hızlı bir deneyim sunmak adına amp html sayfaları oluşturabilirsiniz. Sektörünüze göre her zaman mantıklı olmayabilir, iyi analiz etmeniz gerekir.
  • Düzgün tipografi kullanımı: Listeler, tablolar, başlıklar için düzgün bir formatta ilerlemeniz ve standartlara uymanız şiddetle tavsiye edilir.
  • Schema verilerinin kullanımı: Sitenizde schema.org üzerinde yer alan yapılandırılmış verilerden ne kadar kullanıldığını belirtir ve konunuzun ne ile ilgili olduğunu arama motorlarına birinci derecede bildiren yapıdır.
  • Open Graph protocol: Sayfalarınızda yer alan bilgilerin özetlerinin yer aldığı bölümdür. Arama motorları bu verileri inceleyerek sayfanız hakkında fikir sahibi olmaktadır. ogp.me sitesi üzerinden detaylı yapılandırma bilgilerine ulaşabilirsiniz.
  • Açılan pop-up reklamlar: Zırt pırt her yerden fırlayan ve kapatmak için süre bekleyen pop-up reklamlar sitenize ciddi zararlar vermektedir.
  • İçerik reklam oranı: İçerikten fazla reklamınız varsa bu dikkat dağıtmaktadır ve içeriğinizin değerini düşürmektedir. Olabildiğince optimize etmeniz gerekir.

Site Bazlı Kriterler

  • Gizlilik sayfası: Ziyaretçilerinizden hangi bilgilerin toplandığını ve bunların ne amaçlar ile kullanıldığının açık bir şekilde belirtildiği sayfalardır. Bu sayede sitenize giren kişiler kendilerini daha güvenli ve şeffaf bir hizmet alıyor olarak hissetmektedirler.
  • İletişim sayfası: Ziyaretçilerinizin size ne kadar kolay ulaşabildiği son derece önemlidir. Ayrıca Whois bilgilerinizde yer alan bilgiler ile iletişim sayfanızda yer alan bilgiler örtüşüyorsa bu siteniz için bir artıdır.
  • SSL Sertifikası: Son güncellemeler ile neredeyse bu özellik zaten zorunlu hale geldi. Son ziyaretçinin siteniz üzerinden yaptığı işlemlerin şifreleniyor olması her zaman güvenliği üst düzeyde tuttuğunuz anlamına gelir ve büyük bir artı sağlamaktadır.
  • Domain bilinirliği / güvenirliği: Domainin güvenirliği ve bilinirliği backlink sayıları ve bu backlinlerin kalitesiyle ölçülmektedir. Yazılarınız beğeniliyor ve referans olarak, ne kadar çok kaliteli sitede, gösteriliyorsa siz zaten 1-0 önde başlamışsınızdır.
  • Title ve Meta açıklamalar: Sitenizde bulunan tüm sayfaların düzgün ve özgün başlıkları ile meta açıklamalarının olması gerekir. Arama sonuçlarında ilk bakılan bölüm, o sayfanın, başlık ve açıklamasıdır. (Bu madde tasarım bazlı kriterler kapsamında da değerlendirilebilir.)
  • Kopya metin oranı: Sitenizde bulunan içeriklerin %40 veya daha fazlası kopyala yapıştır metinler veya spinner ile oluşturulmuş içeriklerse bu içerikleri hemen gözden geçirmeli kaldırmalısınız. Yoksa yakın bir zamanda siteniz manuel spam işlemlerine maruz kalabilir.
  • İndeksli sayfa sayısı: Arama motorlarında yer alan sayfaların toplam sayısını bildirmektedir. Arama sonuçlarında çok çok büyük bir katkısı yoktur ancak bu konuya daha sonra site içi düzenlemeler ile ilgili yazacak olduğum yazıda değineceğim.
  • Site haritası: En önemli kriterlerden bir tanesidir diyebiliriz. İçerikleriniz ve sayfalarınız neye göre indekslenecek bunu arama motorlarına bu sayede bildirmekte ve botların işini kolaylaştırmaktasınız.
  • Robots.txt dosyası: Arama motorlarının botlarına şu klasör dizinlerine girebilirsin veya şu dizinleri arama şeklinde bildirim yaptığımız hatta site haritasını belirttiğimiz metin dosyasıdır. Botların işini ne kadar kolaylaştırırsanız arama motorları sizi o kadar çok sevecektir.
  • Sunucu lokasyonu: Aramalardan en fazla kişiye ulaştığınız ülkede sitenizi barındırmak büyük bir artıdır.
  • Site açık kalma süresi: Sitenizin ne kadar kararlı bir yapıda olduğunu göstermeniz gerekir. Sunucu çalışmaları veya site bakım çalışmaları ne kadar uzun sürüyor veya sitenize gelen botlar ile ziyaretçileri ne kadar etkiliyor buna göre sıralamada bir değer kazanırsınız.
  • Güncellik: Sitenizin ne kadar sıklık ile güncellendiği yani yeni eklenen içeriklerin eklenme frekansı ile birlikte eski içeriklerin güncellenip güncellenmediğide son derece önemlidir. Mümkün olduğunda 6 ay ila 1 yıl arasında eski içeriklerinizi güncellemeli ve olabildiğince yeni içerik ekleyeceğiniz bir frekans oluşturmalısınız.
  • Dolaşım menüsü: Breadcrumb olarakta geçen dolaşım menüsü ile kullanıcılara tam olarak nerede olduklarını söylersiniz. Arama sonuçlarında da buna göre hangi kategoriler altında içeriğiniz olduğu gösterilir.
  • Google servisleri: Search Console ve Analytics kullanıyorsanız site verileriniz otomatik olarak Google tarafından işlenebilmektedir. Diğer arama motorlarının servislerinide kullanarak onlarada veri aktarımı sağlayabilirsiniz.
  • Kalitesiz sayfaları düzenlemek: Etiket, kategori, medya bağlantısı gibi gereksiz ve arama sonuçlarından trafik almayan sayfalarınızı incelemeli, düzenlemeli ve gerekiyorsa kaldırmalısınız.
  • Kırık linkler: Sitenizde kırık linkler ne kadar fazlaysa değeriniz o kadar azalır bu yüzden kırık linklerinizi 301 ile yönlendirmelisiniz.

Sosyal Medya Bazlı Kriterler

  • Facebook sayfası: Facebookta siteniz ile ilişkilendirilmiş bir sayfa var mı, sosyal bir profiliniz var mı bunlar göz önünde bulundurulur.
  • Facebook paylaşımları: Facebook üzerinde linkleriniz ne kadar paylaşılıyor ve farklı kişiler mi bu linkleri paylaşıyor. Buna bağlı olarak büyük hesaplar site linkinizi paylaşıyorsa daha fazla etkileşim alan bir Facebook profili yaratabilirsiniz.
  • Twitter hesabı: Twitterda siteniz ile ilişkilendirilmiş bir profil var mı ve etkileşim sayıları yüksek mi bakılır.
  • Atılan tweetler: Site linkinizi kaç kişi tweet olarak paylaşıyor, ne sıklıkla paylaşılıyor gibi değerler göz önüne alınır.
  • Youtube: Youtube üzerinde bir kanalınız varsa ve açıklamalarda site linkleriniz yer alıyorsa şüphesizki Google servisi olan Youtube kullanmak çok büyük bir artı sağlayacaktır. Hatta videolu içeriklerinizi Youtube kanalınıza yükleyip buradan açıklama kısmında link ile geri dönüş sağlarsanız ne kadar fark ettireceğini açık bir şekilde gözlemleyebilirsiniz.
  • Pinterest: Pinterest üzerinde sitenizden resimler pinlenmiş mi, açık listelerde sitenizde yer alan resimler bulunuyor mu gibi kriterler incelenir.
  • Linkedin: Linkedin üzerinde paylaşılmış linkleriniz var mı, linkedin hesabınız ve herkese açık bir çalışan listeniz var mı gibi soruların cevaplarına göre sosyal ağ profiliniz şekillenmektedir.
  • Şikayet siteleri: Şikayet siteleri üzerinde siteniz veya işletmeniz hakkında yapılmış kötü yorumlar, dönüşüm yüzdesi gibi değerler ile insanların size ve sitenize bakış açısı ölçülür.
  • Reddit: En popüler link paylaşım servisi olan Reddit üzerinde sitenizin nasıl bir etkisi var, göz önünde bulundurulur.
  • Vikipedi: Her ne kadar şu an ülkemizden erişilemiyor olsa bile referans kaynağı olarak başvurulan bu sistem üzerinde siteniz hakkında açılmış bir konu var mı veya kaynakça olarak sizin linkleriniz kullanılıyor mu bakılır.
  • Ekşisözlük: Aslında bu konuyu sadece Ekşi olarak kısıtlamamam gerekir ancak en büyük interaktif sözlük olduğu ve otoritesi olduğu için buradan alacağınız link çıkışları etkili olacaktır. Yine aynı şekilde diğer interaktif sözlüklerden de link çıkışları etkilidir.
  • Forumlar: Çok kritik kararlar vermeniz gereken bir konudur, insanların sosyalleştiği bu platformlarda her türlü içerik yayınlanabilmektedir. Site kategorinize ne kadar uygun içerik varsa bu forumlarda link vermeniz o kadar etkili olur ancak tam tersi durumda uzak durmanız gerekir.
  • Link paylaşım ve pinleme siteleri: Mikro bloglar başta olmak üzere sitenizi ne kadar kişi paylaşıyor bunlar gözlemlenir.

Backlink Bazlı Kriterler

Hemen hemen SEO yapıyorum diyen insanların %70’i (daha bile fazla olabilir) bu işi rastgele sitelerden veya edu, gov uzantılı sitelerden link çıkışı vermek olarak görüyor. Evet etkisi vardır ancak doğru yapılması gerekir.

  • Backlink alınan metin: En önemli etkenlerden bir tanesidir. Marka olarak siteniz veya içeriğin anahtar kelimesinin eklenmesi büyük artıdır ancak buraya tıklayınız, link vb durumlarda çok başarılı olmamaktadır.
  • Backlink alınan domain yaşı: Yeni açılmış sitelerden alınan backlinkler çok etkili olmazken, yıllanmış eski domainler üzerinden aldığınız backlinkler daha otoriter olarak görünmektedir.
  • IP adresi: Backlink aldığınız tüm domainler aynı ip üzerinden geliyorsa siteniz spam yapıyor olarak algılanabilir. Ne kadar çeşitli olursa o kadar iyi ve organik olacaktır. (Görünecektir.)
  • Toplam sayfa sayısı: Aynı domainden bile olsa sitenizin kaç sayfada linki paylaşılmış bu göz önünde bulundurulur.
  • Edu ve Gov uzantılı backlink: İşte herkesin yapmayı vaat ettiği sistem 🙂 Elbette bu uzantıları kullanan sitelerin arama motorlarında bir otoritesi vardır ve etkilidir ancak doğal olarak alınıp alınmadığıda bir o kadar önemlidir.
  • Sosyal mecralar: Yukarıda sosyal medya kriterlerinde aslında bu konudan detaylı bir şekilde bahsettiğimi düşünüyorum, ne kadar çok farklı sosyal mecradan link olursa o kadar iyidir.
  • Footer backlinkler: Footer’da eklenen linkler tüm sayfalarda göründüğü için yukarıda belirttiğim toplam sayfa sayısını etkilemektedir. Ancak kalıcı bir footer linki ve geçici bir footer linki arasında dağlar vardır. Geçici süreyle eklenecek link yerine tek bir yazı içinde eklenmesi daha etkili olabilir.
  • Nofollow linkler: Her ne kadar dofollow link almak önemliysede nofollow linkleriniz ile bunların dengelenmesi gerekir. Çünkü doğal, organik, olarak linklemeler site otoritenizi etkilemektedir.
  • Site benzerliği: Rakiplerden veya rakip olarak görünen sayfalardan alınan backlinkler normalin çok üstünde bir değere sahiptir. İleride site dışı seo çalışmalarında bu konuya detaylı değineceğiz.
  • Zaman: Backlinklerin hepsi aynı günlerde yayına giriyorsa ve aynı zamanlarda sonlanıyorsa çok değerli olarak görünmeyecektir. Olabildiğince doğal bir yayılımda ve artan ivme ile gitmesi gerekmektedir.
  • Karşılıklı backlink: Kararında yapılırsa güzel bir dönüşüm sağlayabilir ancak haddini aşan sayıda yapıldığında olumsuz etki gösterecektir.
  • Backlink metni: Aslında bu konu çok kapsamlı maddeler halinde incelenebilir ancak özetlemek gerekirse: Metin içerisinde backlink baş kısımlarda veriliyorsa daha etkilidir, orta kısımlarda veriliyorsa değeri gittikçe düşmektedir. Metin title ile backlink aynı anahtar kelime ve sitenizle eşleşiyorsa artısı büyüktür. Metin uzunluğu ne kadar fazlaysa arama motorlarının ona verdiği değer o kadar fazla olacaktır yani kısa içeriklerde yer alan linkler yerine uzun içerikler tercih edilmelidir. Her sitede aynı metni yayınlamak yerine özgün içerikler ile farklı backlinkler alınması daha sağlıklıdır. Link verilen anahtar kelime çevresinde olumlu kelimeler yer alması büyük artıdır, örneğin çok kaliteli bir içerik, görüşüm olumlu… gibi bir metin geçiyorsa artıdır, aksi durum eksidir.
  • Marka değeri olan siteler: Herhangi bir dikey konuda sektörü domine eden sitelerden alınan backlinkler her zaman artıdır. Örneğin: memurlar.net, donanimhaber.com vb.
  • Domain uzantısı: Ülke uzantısı içeren domainlerden backlink almak o ülkenin arama sonuçlarında daha etkendir. Örnek: com.tr, gov.tr
  • Sponsorluk: Sponsor bağlantılar olarak alınan backlinkler çok fazla kalite teşkil etmemektedir.
  • Görsel metni: Botlar henüz görselin net olarak ne ile ilgili olduğunu algılayamamaktadır bu yüzden alt ve title değerlerinde site markanızı belirtmeniz hatta resim adı olarak bunu geçirmeniz büyük etkendir.
  • Hassas kategoride yer alan siteler: Site kategorisi hassas olarak işaretlenmiş sitelerden backlink almak zararlıdır. Örneğin yasal olmayan bahis siteleri, kumar ve faiz siteleri gibi.

Marka Kriterleri

Şüphesiz marka haline gelmiş domain ve siteler arama motorlarında her zaman üst sıralarda daha etkin görünmektedir. Nasıl bir domain seçmeniz konusunda kararsızsanız Domain Seçimi Püf Noktaları makalemi okuyabilirsiniz. Peki arama motorları iyi bir markayı nasıl tanımaktadır?

  • Yüksek trafik: Elbette ilk aşamalarda düzenli ve yüksek bir trafiğiniz olmayabilir. Ancak konuya ne kadar hakim olduğunuzu gösterebilirseniz trafiğiniz zaman içerisinde artış gösterecek ve markalaşmış bir site sahibi olabileceksiniz.
  • Vergi ödeyen işletme: Arama motorları şahıs veya organizasyon gözüyle siteleri sınıflandırmaktadır. Bu işi kurallarına uygun ve düzenli olarak yapan, firmalaşmış siteler her zaman ön plandadır.
  • Geri gelen ziyaretçi: Sitenize düzenli olarak geri gelen ve içeriklerinizden faydalanan büyük bir kitle varsa siteniz marka olmuş demektir. Ziyaretçi bağlılığını sağlamak en zor adımlardan bir tanesidir ancak bunu yapabilirseniz gerçek başarıya ulaşırsınız.
  • Doğrudan trafik: Sitenize doğrudan insanların giriyor olması, sitenizin, markanızın bilindiği ve takip edildiği anlamına gelir.
  • Marka adı aramaları: Bir sayfa ya da bir ürün aramasından gelmek yerine doğrudan markanızı yazarak sitenize gelenlerin sayısı ne kadar fazlaysa o kadar prestij sahibi olursunuz.
  • Sosyal ağlar: Etkin kullandığını sosyal mecralar her zaman sitenizin arama motorları üzerinde bir tık ileri gitmesini sağlayacaktır. Bu konuya yukarıda da değinmiştim.
  • Yer işaretleri: Özellikle Google verileriyle eşleştiği için Chrome üzerinde yapılan yer işaretlerinde bir içeriğiniz bulunuyorsa bu sayfanın değeri artmaktadır.
  • Güvenilirlik: Yine sosyal medya bölümünde belirttiğim üzere şikayet sitelerinde markanız hakkında insanların olumlu veya olumsuz tepkileri etkendir.
  • Marka anchor metin: Sitenizi dışarıdan linklerken markanızı hedefleyerek yani anahtar kelime olarak kullananarak linkleme yapılıyorsa bu olumlu ve ileri dönük bir harekettir.
  • Marka adının arama hacmi: Marka isminizin diğer sitelerde ne oranda kullanıldığı ve ne kadar çok arandığıyla ilgili olarak bir algoritma çalışmaktadır.
  • Rakip analizi: Aynı sektörde olduğunuz rakiplerinizi düzenli takip etmeli ve sizden farklı neler yapıyor incelemelisiniz. Sadece teknolojinin değil piyasanında gerisinde kalmamaya gayret edin.

Bonus

Google Ads Reklam

Google üzerinde yer alan sıralamalarda üst sıralara doğal olarak çıkmak istiyorsanız aslında Google Ads kullanarak site trafiğinizi arttırabilir, Google’ın sitenizi daha iyi tanımasını ve sevmesini sağlayabilirsiniz. Küçük bütçeler ile bile olsa düzenli olarak reklam vermenizi şiddetle tavsiye ederim. Bunu çoğu Dijital Pazarlama Uzmanı dile getirmez ancak uygulamada kesinlikle kullanır 🙂

SONUÇ

Yukarıda yazdığım tüm her şeyi göz önüne alırsak ve toparlayarak bir özet verecek olursak ana fikrimiz özgün ve doğal olmaktır. Doğal olarak aldığınız backlink her zaman olmasada genellikle parayla satın aldığınız çöp backlinklerden daha etkili olmaktadır. Önemli olan sürekliliği sağlayabilmektedir, arama motorlarına ne kadar kararlı olduğunuzu gösterirseniz bunun geri dönüşünü o kadar aktif olarak alırsınız. İnternet üzerinde bu konuyla ilgili binlerce makale, soru cevap, kitap, pdf, video vb içerik ile karşılaşıyorsunuz ancak bu yazıyı okuyabildiyseniz kararlı ve doğal bir çalışmanın ne kadar değerli olduğunu net bir şekilde görebilirsiniz 🙂 İşin özeti arama motorlarına sitenizi daha rahat tarayabilmeleri için yapılandırma yapmak, özgün içerikler ile sitenizi güncel tutmak, olabildiğince doğal backlinler almaya çalışmak, rakiplerinizden backlink almaya çalışmak, ufak bütçeler ile bile olsa reklam vermek, değersiz sayfalarınızı arama sonuçlarından çıkarmaktır.

Son olarak lütfen değerli yorumlarınızı esirgemeyin 🙂

ÖNEMLİ NOT: Bu yazı 2019 yılında yazılmıştır. Yazıda bahsedilen bir çok bilgi değişmiş olabilir, işlem yaparken bunu göz önünde bulundurmanız gerekir ve tüm sorumluluk size aittir.

Bunlarda İlginizi Çekebilir

Ankara Web Tasarım Ajansı: Profesyonel Çözümler ve Yaratıcı Tasarımlar

Ankara Web Tasarım Ajansı İnternet, günümüzde işletmelerin online varlık kazanması...

Dijital Pazarlama Nedir?

Dijital Pazarlama en basit tanımıyla ürün veya hizmetlerinizin dijital...

Ankara Dijital Pazarlama Ajansı

Ankara Dijital Pazarlama Ajansı denildiğinde vazgeçilmeziniz haline gelecek Ansiklopedi...

Google Merchant Center

Google Merchant Center, alışveriş reklamlarında ürünlerinizin listelenmesi için Google tarafından oluşturulmuş bir servistir.

Google Ads

Google Ads, eski adıyla Google Adwords, reklam verenler için otomatikleştirilmiş ve gelişmiş metrikler ile analiz yapmayı sağlayan bir Google hizmetidir.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz