CPA (Cost Per Action), CPL (Cost Per Lead) ve CPS (Cost Per Sale) yöntemlerinin birleşimidir. Anlam olarak düşünüldüğü zaman CPC (Cost Per Click) de bu kapsamda değerlendirilebilir.
Bu maliyet yöntemi üyelik / kayıt olma, form doldurma, alışveriş, beğenme, paylaşma gibi yöntemler ile ziyaretçinin aksiyona girmesini hedeflemektedir. Kullanıcı aksiyona girene kadar reklam veren herhangi bir ödeme yapmamaktadır. (Gösterim ve tıklama aksiyondan sayılmamaktadır.) Buradan yola çıkarak CPA, bir şeyler satmayı zorunlu kılmaz. Bu model CPM ve CPC modellerine göre daha çok kazandırmaktadır tabi aksiyon alabilirse…
CPA Ne Kadar Kazandırır?
Reklam verene göre çok fazla değişkenlik göstermektedir. Örneğin satış yapılması durumunda satıştan yüzde olarak pay verebileceği gibi, üye olanlara veya form dolduranlara Türkiye şartlarında 3-5 ₺ arası gibi ücretler verebilir veya sayfa gezme için tıklama başı maliyetlendirmesi gibi cüzzi miktarlar da verebilir. Yani kesin kriterleri yoktur.
CPA Avantajları Nelerdir?
- Ziyaretçi aksiyona girdiği an kazanç sağlanmaktadır. İptal gibi bir durum söz konusu değildir.
- Yüksek ziyaretçi trafiğine sahip sitelerde güzel bir gelir kaynağı oluşturur.
- Native reklam ve banner reklamlar içinde entegre olarak gelebileceği için farkında olmadan bile yüksek kazanç sağlayabilir.
- Sitenize uygun türde olan reklamlar varsa etkileşim çok fazla sayıda artar. (Bir nevi satış ortaklığı gibi…)
CPA Dezavantajları Nelerdir?
- CPM ve CPC başına gelir getirmediği için yüksek trafikli sitelerde, etkili bir yerleşim olmazsa veya site ile alakasız görünürse getirisi çok az olacaktır.
- Reklam verenler marka adına reklam yapmama, bülten ile ziyaretçi bilgilendirmeme, reklamın sadece gösterilen alanda yayınlanması gibi şartlar koşabilmektedir.
- Reklama tıklayan ziyaretçiler aksiyona girmezse ücret kazanılamaz.
Genel özellikler itibariyle anlaşılacağı üzere bu reklam türünü en çok e-ticaret siteleri, form doldurtan siteler ve küçük veya orta ölçekli reklam verenler tercih etmektedir. Özellikle son yıllarda bu model retargeting reklamlar ile uyum içersinde çalışmaktadır ancak retargeting mantığına göre CPM üzerinden de bir miktar gelir sağlamaktadır. CPA reklam modelinde her yayıncıya özel bir url yapısı oluşturulmaktadır ve aksiyon ancak bu şekilde gözlemlenmektedir.
ÖNEMLİ NOT: Bu yazı 2017 yılında yazılmıştır. Yazıda bahsedilen bir çok bilgi değişmiş olabilir, işlem yaparken bunu göz önünde bulundurmanız gerekir ve tüm sorumluluk size aittir.